top of page

Meny

Torun Sæter Stavseng

Cello

«Hvert prosjekt med Kammerorkesteret er spesielt.
Vi er så heldige å få jobbe med fantastiske kunstneriske ledere og solister, og høydepunktene er mange.»

NorskKammerorkester_portrett_Torun_7071.jpg

Foto: BÃ¥rd Gundersen

Torun Sæter Stavseng fra Ålesund begynte å spille cello da hun var syv år, men det var fiolinen som først fanget hennes interesse for musikk. 

- Jeg var fast bestemt på å spille fiolin siden både storesøsteren min, min gode venn Liv Hilde Klokk og hennes søster spilte fiolin. Men etter at mamma hadde lånt en liten cello av naboene våre og pappa satte på lp-plate med Fournier og suitene av Bach, var jeg helt overbevist om at det måtte bli cello likevel. Jeg var så heldig å få en fantastisk lærer ved kulturskolen, Hans, som viste og lærte meg å elske celloens muligheter.

​

Det har siden vært mange små og store opplevelser som gjorde at hun ble musiker. 

- Særlig opplevelsen jeg hadde i tenårene av å finne en plass i musikkens verden til å uttrykke alle slags følelser, bryne meg på uendelige utfordringer og dele det i fellesskap med venner – det var magisk.

 

Etter å ha gått på Barratt Due musikkinstitutt, studerte Torun cello ved musikkhøgskolen i Stuttgart og Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, og inspirasjonskildene har vært svært mange. 

– Mine lærere, Hans Holgerson, Bjørg Lewis, Torleif Thedéen, Jean-Guihen Queyras og Frans Helmerson, men også alle fantastiske kollegaer inspirerer meg hele tiden! Kammermusikk og orkesterkurs i Ålesund med Eivind Aadland og Nora Skreien gav meg også uvurderlig drivstoff.

NorskKammerorkester_konsert_6201.jpg

Foto: BÃ¥rd Gundersen

I tillegg til å være medlem av Kammerorkesterets musikerkollektiv, er hun medlem av Aurora Orchestra, London, TrioTaus og Cikada Ensemble. Dessuten underviser Torun ved Talentutviklingsprogrammet ved Norges musikkhøgskole.

 

Torun har opplevd mange høydepunkter i løpet av sin tid i orkesteret, men det er likevel ett spesielt prosjekt som skiller seg ut. 

– Hvert prosjekt med DNK er spesielt. Vi er så heldige å få jobbe med fantastiske kunstneriske ledere og solister, og høydepunktene er mange. Men et selvskrevet høydepunkt er likevel prosjektet ‘Gates of Hell’ med Terje Tønnesen og Bud Beyer, der vi var levende skulpturer av Rodin og spilte Metamorfosene av Strauss utenat. Det var et enormt krevende og givende prosjekt som jeg aldri vil glemme.

 

Det er mange komponister som ligger hennes hjerte nær. 

– Det er ufattelig mye forskjellig musikk som treffer meg. Men jeg kommer ikke unna de store oppdagelsene jeg hadde som tenåring med Beethovens strykekvartetter, kammermusikk av Brahms, Schubert og Mozarts og Verdis rekviem som jeg var med å spille i Ålesund. Eller Sibelius’ endeløse symfonier. De sitter i. Nerven og ærligheten i folkesang og -musikk står meg også veldig nær.

​

Når Torun ikke spiller, liker hun å gå på tur og tilbringer sin fritid med andre hobbyer.

– Jeg er utrolig glad i en skogs- eller fjelltur, en god yogatime eller film. Skal jeg danse, må det være soulmusikk. Islandshest er en gammel pasjon. Lenge drømte jeg om å drive et lite småbruk. En dag, kanskje?

Toruns
favorittmusikk

- Her er et lite utsnitt god og blandet musikk som jeg kan anbefale!

bottom of page