top of page

Fiolinist Patricia Kopatchinskaja i Oslo



Den moldovisk-østerriksk-sveitsiske fiolinisten er artist-in-residence ved Oslo-Filharmonien og Det Norske Kammerorkester i september når hun viser seg fra sine mange sider i til sammen fire konserter i Oslo.


Det er første gang de to orkestrene samarbeider om å presentere en artist, og at det skjer med nettopp Kopatchinskaja skyldes hennes allsidighet og særegenhet som en av de ledende fiolinister i sin generasjon. Gjennom et slikt samarbeid kan publikum glede seg til å få oppleve hele bredden i hennes repertoar og uttrykksformer, ikke minst når to av konsertene samtidig inngår i Ultimafestivalen.


En særegen stemme i den klassiske musikkverden

Patricia Kopatchinskaja – også kjent som PatKop – ser det som sin misjon å puste nytt liv inn i det klassiske repertoaret.

– Når jeg tolker musikk, er jeg mest interessert i å kommunisere meningen og det indre maskineriet i det jeg spiller. Nysgjerrigheten driver meg til å utforske mange forskjellige musikalske grenser, og jeg er villig til å ta risikoen det innebærer. Å ta risiko kan gi en helt uventet belønning, sier PatKop.


Foto: Patricia Kopatchinskaja i Schönbergs Pierrot Lunaire


PatKop som den månesyke Pierrot

Fredag 23. september, presenterer DNK og OFO Kopatchinskaja i en Klubb Klassisk-konsert der hun, i samarbeid med musikere fra begge orkestrene, byr på sin høyst personlige tolkning av Schönbergs Pierrot Lunaire i rollen som Pierrot selv.

Pierrot Lunaire – eller Schönberg – virker også som om de befinner seg på kanten av stupet, når verden og alle ord mister sin mening og krever nye definisjoner. Fantasi og lydbilder sprenger de gamle formene.


PatKop i solistrollen

Med sine dristige tolkninger av klassikerne er hun ofte omtalt som en som gjør det velkjente ukjent, og ikke minst kombinerer hun fryktløs utforskertrang med et brennende engasjement for samtidsmusikk. Lørdag 24. september er hun solist med oss i fiolinkonserten til den tyske komponisten Karl Amadeus Hartmann.

– Hartmann måtte i sin tid oppleve at verden forvandlet seg til den annen verdenskrigs helvete. Disse vidt forskjellige stykkene handler om å bryte med fortiden, endre sinn og dermed også forandre den kjente virkeligheten. Det dreier seg om en personlig og kollektiv galskap uten noen klar forestilling om fremtiden. Er det ikke akkurat det som skjer i vår verden og i våre omgivelser akkurat nå?, sier Kopatchinskaja.


Aktuelle konserter med Kammerorkesteret


Pierrot Lunaire

Fredag 23. september kl. 19.30 / Marmorsalen, Sentralen


Vrede: Musikalske krigsfortellinger

Lørdag 24. september kl. 19.00 / Marmorsalen, Sentralen


Comments


bottom of page